Ingen varer
Priserne er inklusiv moms
Mellem ”scraper plates” og ”flywheel” skal der være en afstand på 0,2 mm til 0,25 mm Brug et søgeblad som vist.
Olien kommet ved ”down stroke” ind i den roterende åndeventil som åbner og slynger olien ind i knastkammeret.
Efter at være slynget ind i knastkammeret af åndeventilen, og har smurt knastkammene havner olien i bunden af motoren, hvor den bliver opsamlet af olie pumpen.
Samtidig opstår der et overtryk i knastkammeret. Når olie/luft miksturen rammer stål skærmen i grise trynen, virker den som en olie/luft separator
Efter olien er separeret fra luften, ender olien i bunden af motoren på grund af tyngdekraften.
Luften fortsætter om bag stål skærmen og ud af røret i bunden af grisetrynen, hvor det anbefales at sætte en air/oil seperator i. se air/oil seperator
og ind i en forseglet ”oliefælde” hvor den sidste olie ud-skilles.
Øverst i fælden er et andet rør der føre luften ud af motoren, til det laveste sted på motoren.(rød pil)
Det lille hul i ”oliefælden”
er til at opsamle den resterende olie, som under ”upstroke” bliver suget tilbage ind i åndeventilen. (negative case pressure)
Her kan man sætte en åndeventil (breater) i med forlænget olie huld, hvis man kører stroke, med stor krumtaps vacuum.
skader ikke på alm. motore men gør ingen gavn.
se; Forlænget olie hul
Dette gælder Big twin op til 1993.
I 1991 xl`s og 1993 Big twin introducerede Harley et nyt åndesystem. Det nye design bragte mange ændringer til motoren. Motorbunden, rocker box, og grisetryne.
Motoren ånder nu igennem stød-stangscoverne, videre til en envejs ventil i rocker box`ene.
Envejs ventilen åbner ved positivt tryk fra krumtaphuset hvorved Oli/luft miksturen slipper ind i rocker box.
Olietågen der er sluppet igennem envejsventilen og bliver her separeret fra og olien løber ind i selve rockerbox´ene. Topstykkerne er lavet så kun ”luft” kan komme igennem de to udhulede bolte der holder karburatorens luftfilter. Luften ledes her efter ind i karburatorens luftfilter.