Forbedring af olietrykket til toppen forværrer kun situationen, da dette blot vil forhøje rpm inden bunden får tilstrækkelig smøring. Her er tænkt på hvis man installerer en strammer fjeder i oliepumpens "relief valve". Eller installerer et "pro-just spring kit", som er lavet, så man kan regulere olie trykket ved at skrue på den. se: Pro-just

Strammere fjeder kræver højere rpm og slappere fjeder kræver mindre rpm inden bunden får olie.

På den anden side er der tit for meget olie til bunden ved høje rpm.

Olietrykket skal ligge på 12-35 psi ved 3000 rmp og 5-9 p.s.i i tomgang.

V-twin motoren bruger nåle lejer i de mest belastede områder, så motoren ikke behøver højt olie tryk - kun nok til at få de hydrauliske løfter til at virke.

Hvis man har for lidt olie tryk kan det skyldes

1: man mister meget olie tryk hvis der er for meget slør mellem løfter husene og løfterne eller pumpestemplets samling. For meget slør i Løfterne forværrer olie tilførsel til bunden ved lave rpm.

2. slidte krumtaps lejer.

3. slidt olie pumpe.

4. for meget slør i bronze bøsningerne "rocker/rockerarm "

5. for meget tolerance mellem oliepumpens gear og krop. skal være mellem 0,02mm - 0,05mm.

Man kan forbedre olietrykket/retur 25 %, hvis man har en 54-72 olie pumpe og sætte 73- 99 "drive gear" og "driven gears" i. Husk begge skal skiftes

Drive gear se-

Drive gear

Driven gear se-

Driven gear

Original harley smøre/ånde system er lavet til originale motorer og passer fint, men hvis man modificer sin motor er det ikke sikkert at smøre/ånde systemet kan følge med. Man kan få utætte pakninger og olie ud af ånde røret.

Det er vigtigt hverken at have for meget eller for lidt olie i krumtapshuset.

Efter en 402 m (quater mile) hårdt kørsel skal der være mellem 118 ml til 177ml i krumtaps huset. For at kunne tjekke dette er man nød til at montere en aftapnings anordning, så man hurtig kan tømme krumtap huset for olie.

Alt over 177 ml er for meget og man skal til at regulere olie tilførelse ved at sætte en forhindring i "pinion shafts" eller olie rørene til toppen på shovelhead (1mm -1,3mm).

Derved formindskes olie tilførslen til motorens top/bund og man undgår at motoren "våd sumper" og dermed olie ud af ånde røret.

I rocker boxène roterer "rocker arms" omkring "rocker shafts" i udskiftelige bronze bøsninger.

Hvis man har for meget slør mellem "rocker shafts" og "rockerarm" bøsningerne vil man miste noget olie tryk til toppen. Dette medfører at rocker boxene bliver fyldt med olie.

Når olien når over ventil styrene, vil motoren suge olien ind i forbrændingskammeret og begynde at ryge.

 

Olie pumpens retur system bliver tit overbelastet ved høje rpm. I værste fald, (specielt ved stor slagvolumen) smider den olie ud af motorens ånde rør. Dette indikerer at motoren "våd sumper" meget og at olie retur systemet ikke kan følge med. For at forbedre olie retursystemet kan man installere "Baisley hi-performance" 2til 1 olie pumpe "drive gears" der fordobler pumpens hastighed. Når man installerer "baisley drive gears" bliver olie trykket kontrolleret af et "spicel bleed-off system"

945kr

Specel bleed-off system

Man kan i dag også købe oliepumper, der pumper 40 % mere olie retur.

Man kan også polere bunden ved olie returen i gearcase for hurtigere olie opsamling.

I 1983 startede man med at lave åndeventilen i plastik i stedet for stål. Plastik ånde ventilen er svag og bliver hurtigt deformeret. Den er også ru og virker dermed "slibendes". Bække dele er med til at forværre olie returen fra krumtappen. Sæt en stål åndeventil i !!!!!

Bemærk 3 år gange åndeventil (Breather valve) BIG TVINS 36 – 47, 48 – e77. og L 77 – 99.

http://www.streethogs.dk/product_info.php?cPath=35&products_id=326

 

Olie tåge ud af krumtap huset (motorens udluftning) er svært at undgå. Forbind aldrig motorens udluftning til luftfiltret (ellers originalt på 91 XL - op og 93 - op BIG TWIN)

.